- Тест-драйв: топовый Hyundai Solaris 1.6 AT Prosafety
- Тест-драйв: Hyundai Creta Би-2 2.0 4WD
- Тест-драйв: Hyundai Tucson 2.0 Diesel
- Длительный тест-драйв: Hyundai Santa Fe 3.5 High-Tech
- Длительный тест-драйв: Hyundai Creta Travel 2.0 6AT AWD
- Lap Times
- Power laps
- Celebrity Laps
- Series Guide
- Series 25 (2018)
- Series 24 2017
- Series 23 2016
- Series 22 2015
- Series 21 2014
- Series 20 2013
- Series 19 2013
- Series 18 2012
- Series 17 2011
- Series 16 2011
- Series 15 2010
- Series 14 2009
Тест-драйв: топовый Hyundai Solaris 1.6 AT Prosafety
Каков рецепт успеха массового автомобиля? Испытано не раз: он должен быть технически прост, как пылесос, настолько же неприхотлив в эксплуатации, и при этом стоить разумных для конкретного рынка денег. У Hyundai получилось сделать Solaris именно таким: недаром ключевой показатель, количество «солярисов» в российских таксопарках, близится к бесконечности. В личном владении их тоже немало, да и вообще — этот компактный седан можно считать настоящим знаменем бренда. Не в модельной линейке, а в продажах (да, мы не забыли про новую Sonata, про нее расскажем вскоре).
Еще в феврале, когда нам представили обновленный Hyundai Solaris, было ясно, что ставка делается именно на актуализацию дизайна: углубляться в технические обновления не стали. Линейка двигателей и коробки передач остались нетронутыми, но, возможно, оно и к лучшему: что еще можно предложить бюджетному седану без значительного увеличения цены? Так что лучше всего украсить седан новыми игрушками — и не слишком дорого, и покупателям приятно.
Первым делом в глаза бросаются обновленный бампер, ячеистая решетка радиатора в бронзовом хроме и новая оптика, которая в средних и топовых комплектациях стала светодиодной. Сзади отличия найти сложнее — если не знать, что задние фонари стали полностью светодиодными.
У нас на тесте оказалась топовая комплектация Prosafety. Несмотря на название, каких-то экстраординарных систем безопасности тут не появляется: скорее, это версия для тех, кто хочет максимально нафаршированную опциями машину. Видимо, понимая, что очередь не выстроится, Hyundai сразу заявил Prosafety как лимитированную серию в 2 000 автомобилей. Тестовый автомобиль в конфигураторе мы собрали за 1 217 000 рублей.
В версии Prosafety сиденья обшиты искусственной кожей и выглядят вполне удобными, хотя подушки передних кресел и коротковаты. Однако на вид похоже на чехлы, которые используют многие таксисты, да и ощущения в жаркую погоду были не из приятных. Сложно спорить с тем, что кожзам практичнее ткани, однако мокрая спина намекала на обратное. Нельзя не отметить электрорегулировку поясничной опоры, которая теперь есть во всех комплектациях, начиная с базовой.
Интерьер изменился лишь в деталях: компоновка фактически осталась прежней. Например, подложка аналоговых приборов на приборной панели теперь «в клеточку», а между ними появился цветной дисплей бортового компьютера.
Зато сразу бросается в глаза новая мультимедийная система с восьмидюймовым дисплеем. Саму центральную консоль ради него менять не стали, а встроили в нее подиум, на котором уже закрепили сам дисплей. Решение не новое, с точки зрения дизайна довольно спорное, но оправданное экономически, так что смириться с ним мы готовы. Тем более, что с увеличением диагонали появилась поддержка Яндекс.Авто и интегрированный Яндекс.Навигатор, а это уже уникальное предложение в сегменте.
Кому-то может показаться скучным монохромность дисплея, однако в интерьере Solaris он смотрится абсолютно органично: яркий полноцветный HD-экран был бы тут чуждым элементом. Заодно подтянулась (в лучшую сторону) по качеству картинка с камеры заднего вида. Да и сервисы Яндекса работают достаточно шустро, как и сопряжение со смартфоном по Bluetooth. Android Auto и Apple CarPlay, кстати, также присутствуют.
Вообще, через несколько дней использования начинаешь забывать про начальную стоимость автомобиля в 1,2 миллиона и начинаешь обращать внимание на мелочи, которые в наших широтах довольно-таки приятны. Например, с ростом уровня комплектации, обновленный Solaris становится все более комфортным для наших северных широт. Подогреваются передние сиденья, форсунки стеклоомывателя, лобовое стекло, а в Prosafety подогрев достается и пассажирам задних сидений. Кстати, в топе имеется еще и дистанционный запуск двигателя с ключа и электропривод складывания зеркал.
По возможностям зарядки разнообразных устройств здесь тоже все неплохо. За рычагом КПП имеются две 12-вольтовых розетки и USB-разъем, с помощью которого смартфон можно не только подзаряжать, но и подключать к мультимедиа-системе. Задним пассажирам придется делить между собой один USB-разъем, который предназначен только для зарядки.
В дополнение к более-менее привычным камере заднего вида с динамической разметкой и задним парктроникам появились и передние датчики парковки, преимущества которых замечаешь буквально сразу. Они не срабатывают от всякой ерунды и сигнализируют только по делу: когда по ходу движения действительно имеется препятствие. Штука не обязательная, но очень полезная.
Вообще, сложно оценивать топовую версию Solaris, у которой так много непривычных для бюджетной модели опций — включая пусть однозонный, но климат-контроль, датчики давления в шинах, а также все вышеперечисленное. С одной стороны, все эти опции в любом автомобиле делают жизнь легче и приятнее. С другой — каждая из них утяжеляет и без того увесистый ценник. Однако стоит отдать Hyundai должное: создавая эту лимитированную серию, бренд (как и в случае с Creta Би-2) не занимался шапкозакидательством в стиле «быстрее, выше, сильнее». Здесь все предельно корректно: у Solaris теперь имеется куча разнообразных комплектаций на любой вкус и кошелек. И для тех, кому пришелся по душе корейский седан, но хочется чего-то большего в плане оснащенности, есть версия Prosafety. И в этой ценовой категории седан соревнуется либо с одноклассниками, которые, как обычно — на вкус и цвет, либо с базовыми версиями моделей классом выше.
И если сидеть в нише новых автомобилей «до 1 200 000 рублей», то выбор в пользу «голых» моделей классом выше совсем не очевиден. Потому что у Solaris Prosafety есть все, что нужно для комфортной жизни. Включая традиционную для модели низкую стоимость эксплуатации и, при сохранении товарного вида, популярность на вторичном рынке. Так что обновленная внешность и увеличившийся ассортимент опций пошли Solaris только в плюс. И вряд ли седан сдаст свои позиции в классе — несмотря на обновления конкурентов, спрос не ослабевает, и завод Hyundai в Санкт-Петербурге работает на полных оборотах.
Тест-драйв: Hyundai Creta Би-2 2.0 4WD
Тест-драйв: Hyundai Tucson 2.0 Diesel
Длительный тест-драйв: Hyundai Santa Fe 3.5 High-Tech
Длительный тест-драйв: Hyundai Creta Travel 2.0 6AT AWD
Lap Times
Power laps
Perhaps the most prestigious leaderboard of them all. After the world’s fastest cars are put through their paces on the show, their keys are then handed over to our tame racing driver. Some say his internal organs are aligned centrally to improve weight distribution, and that he’s illegal in 14 USA states. All we know is, he’s called The Stig…
- Pagani Huayra 01:13.8
- BAC Mono 01:14.3
- Ariel Atom V8 500 (Moist) 01:15.1
- Lamborghini Huracan 01:15.8
- McLaren MP4-12C 01:16.2
- Lamborghini Aventador 01:16.5
- Bugatti Veyron Super Sport 01:16.8
- Gumpert Apollo 01:17.1
- Ascari A10 01:17.3
- Mercedes-Benz AMG GT 01:17.5
Celebrity Laps
At the start of series 24, we decided to up the ante. We wanted something a bit faster, a bit livelier, a bit more fun for our celebrities to thrash around in.
Enter the Toyota GT86, Top Gear’s new Reasonably Fast Car. The 86 is of course, a pared-back, drivers’ car fitted with a 2.0-litre naturally aspirated engine (producing around 200bhp), a six-speed manual gearbox and rear-wheel-drive.
And those rear wheels are quite skinny; the tyres are from the Toyota Prius. So it’s more liable to, y’know, move around a bit on a hot lap…
- Sir Chris Hoy 01:35.4
- Max Whitlock 01:39.5
- David Tennant 01:44.0
- Ore Oduba 01:45.7
- James McAvoy (Wet) 01:47.1
- Frankie Dettori 01:47.2
- Jon Culshaw 01:53.0
- Shazia Mirza 02:07.9
Before the start of Series 20, it had become clear that the Cee’d had run its course as TG’s celebrity chariot. A producer was sent out with a reasonable amount of money and was told to report back, having spent the cash wisely. And on a car.
A Vauxhall Astra soon arrived in the garage, ready to propel names like Aaron Paul and Benedict Cumberbatch around the test track and onto our lap board.
- Olly Murs 01:44.6
- Nicholas Hoult 01:44.7
- Aaron Paul 01:44.7
- Brian Johnson 01:45.1
- Jimmy Crash (Jimmy Carr) 01:45.6
- Hugh Jackman 01:46.1
- David Haye 01:46.7
- Warwick Davis 01:46.8
- Margot Robbie 01:47.1
- Will Smith 01:47.2
The search for a new Reasonably Priced Car was long and arduous, but eventually a suitable candidate was found: a brown-ish Kia Cee’d. Affectionately named the ‘Cee-apostrophe-dee’, the understeery Korean machine quickly got to work, scaring and frustrating the likes of Tom Cruise, Cameron Diaz, Michael Fassbender and Amber Heard.
The Americans battled with a host of northern comedians for leaderboard domination, with Matt LeBlanc getting the final word after pipping Rowan Atkinson by a tenth of a second.
- Matt LeBlanc 01:42.1
- Rowan Atkinson 01:42.2
- Michael Fassbender (Ice) 01:42.8
- John Bishop 01:42.8
- Ross Noble 01:43.5
- James McAvoy 01:43.6
- Ryan Reynolds 01:43.7
- Matt Smith 01:43.7
- Tom Cruise 01:44.2
- Amy Macdonald 01:44.4
In 2006, the Liana was retired from celebrity duties, recalled only on the rare occasions that those from the world of motorsport grace our humble studio. Enter the Reasonably Priced Chevrolet Lacetti: as blue as the old Liana, but no less powerful. More so, in fact.
At the wheel of the Chevy, the famous faces of the world began posting visibly quicker times, with Jay Kay setting the benchmark at 1 minute 45.8 seconds. After eight series the Lacetti was eventually laid to rest… underneath a demolished chimney.
- Jay Kay 01:45.8
- Brian Johnson 01:45.9
- Kevin McCloud 01:45.9
- Simon Cowell 01:45.9
- Jennifer Saunders 01:46.1
- Michael Sheen 01:46.3
- Gordon Ramsay 01:46.3
- Usain Bolt 01:46.5
- Peter Jones 01:46.9
- Trevor Eve 01:47.0
Top Gear’s first Reasonably Priced Car, born out of a burning need to see household names amble around a makeshift track with varying degrees of success. For seven series, the Liana was piloted by no fewer than 65 stars, including Stephen Fry, Jodie Kidd, Trevor Eve, Lionel Richie and even a blind chap named Billy Baxter.
All but four of the 65 cleared the (admittedly low) two-minute barrier, although none were faster than Dame Ellen McArthur, whose time of 1 minute 46.7 seconds was never bettered.
- Ellen MacArthur 01:46.7
- Jimmy Carr 01:46.9
- Simon Cowell 01:47.1
- Ronnie O’Sullivan 01:47.3
- Ian Wright 01:47.8
- Chris Evans 01:47.9
- Rory Bremner 01:47.9
- Trevor Eve 01:48.0
- Justin Hawkins 01:48.0
- Paul McKenna 01:48.0
Series Guide
Series 25 (2018)
Series 24 2017
Series 23 2016
For 2016, the TG team spanned the globe in search of motoring hooliganism. Highlights included a hotride around London in a modified Mustang, thrashing Ferrari’s mad F12tdf, buying a second-hand car to race the Orient Express down to Venice, and a plethora of McLarens hooning around our test track. With Jenson Button.
Elsewhere, Matt took a bit of a wrong turn on his way to the West Country and ended up in Morocco… in an Ariel Nomad. Rory had to hotfoot it to Geneva in Jag’s nutjob F-Type SVR. Oh, and Harris got Vulcanised…
Series 22 2015
Clarkson, Hammond and May visit all four corners of the globe, as the trio herd cows in the far reaches of Australia and conduct a half-hearted search and rescue operation in the wilderness of British Columbia. Richard – without needing to be asked twice – takes the opportunity to make a tribute to the Land Rover Defender by driving one up an extremely steep incline, and James and Jeremy pay similar homage to the history of French manufacturer Peugeot, albeit with fewer compliments. The presenters are also tasked with building their own ambulances, while Will Smith, Margot Robbie and Olly Murs feature in the Reasonably Priced Astra.
Series 21 2014
Inadvisable amounts of radiation await James, Jeremy and Richard as the trio embark on a road trip to Ukraine’s deserted nuclear power station, Chernobyl. Escaping without the inconvenience of additional limbs and mutated facial features, the presenters give road tests to the jaw dropping McLaren P1, the astonishing Porsche 918, and the less-scary-but-still-pretty-good Caterham Seven 620R. And before heading out for another classic Top Gear adventure in Burma, there’s just time to cram Hugh Bonneville, Tom Hiddlestone and Breaking Bad’s Aaron Paul into the Reasonably Priced Car.
Series 20 2013
The presenters provide some essential consumer advice as Jeremy and James use a hire car and a boat to find the quickest way to get around in New Zealand, while Richard gathers a selection of cabs together to determine which is the fastest taxi… in the world. Elsewhere, the Ferrari F12 Berlinetta gets the chance to show what it can do on the roads of Scotland, and TG tackles water-based motoring once again with the creation of the fabled Hovervan. Ron Howard, Rachel Riley and Benedict Cumberbatch are among the celebs let loose in the brand new Reasonably Priced Car: a red Vauxhall Astra Techline.
Series 19 2013
The Top Gear Technology Centre swings into action again as Jeremy aims to build a car even smaller than the Peel P50, while the subject of OAP transport is addressed as well with the creation of the ‘Rover James’. After proving itself with a host of celebrity names on our track, a batch of Kia Cee’ds are sent to Twickenham for what is assumed to be the first ever game of car rugby, and the presenters conduct a race from London to Milan with a Shelby Mustang GT500 up against public transport. Special guests include Mick Fleetwood, Amy Macdonald and James McAvoy.
Series 18 2012
James, Richard and Jeremy get back to business by taking a Lamborghini Aventador, a McLaren MP4-12C and a Noble M600 to Italy, and there’s also a trip to Beijing to meet the Stig’s surprisingly violent Chinese cousin. Top Gear is then invited to film a car chase for the upcoming remake of The Sweeney starring Ray Winstone and Plan B, before taking on a trio of disabled war veterans on some DIY mobility scooters. On the track, the dust is blown off the Suzuki Liana as Formula One driver Kimi Raikkonen sets a lap time, while ordinary stars Matt LeBlanc and Slash compete in the Reasonably Priced Cee’d.
Series 17 2011
It’s the 50th birthday of the Jaguar E-Type, which means a celebration involving a marching band, some Spitfires and the white cliffs of Dover is in order. Less bombastically, three hot hatches are driven around the circuit of the Monaco Grand Prix, the McLaren MP4-12C lines up against the Ferrari 458 on our track, and the presenters decide to have a go at improving the railways… with cars and caravans. Northern comedians Ross Noble and Rowan Atkinson get strapped in to the Reasonably Priced Kia Cee’d, as do music legends Alice Cooper and Bob Geldof.
Series 16 2011
Richard, Jeremy and James attempt to prove that they are wise men by driving three convertibles across the Middle East, before undermining themselves somewhat by landing a helicopter on top of a Skoda Yeti, robbing a bank in Albania and converting a combine harvester into a snow plough suitable for the roads of Britain. There’s plenty of action on the track as well as Hammond finally gets the chance to drive some of his supercar heroes from the 80s, and Top Gear Australia are in town to compete for a motoring version of the Ashes. John Bishop, Simon Pegg and Amber Heard are among the stars in the Reasonably Priced Car.
Series 15 2010
Top Gear dabbles with danger as James drives up to the edge of an active volcano, Richard holds an explosive funeral for our old Chevrolet Lacetti, and Jeremy drives the widow maker that is the Reliant Robin. The trio recover by embarking on a relaxing holiday in Cornwall – which turns out to be anything but in their home-made motorhomes – while Captain Slow goes very, very fast in the Bugatti Veyron Super Sport. Stars in the new Reasonably Priced Kia Cee-apostrophe-d include Rupert Grint, Peta 23 from Essex and F1 veteran Rubens Barrichello. Oh, and two little-known Americanists called Cameron Diaz and Tom Cruise.
Series 14 2009
The three presenters push the boundaries of modern engineering as they build their own homemade electric car, and James takes holidaymakers into the realms of the unknown by inventing a caravan that can fly. There’s also another ‘sensible’ road test, with Jeremy taking the Renault Twingo to its limits in Belfast, and the superb Lexus LFA takes to our track to demonstrate why it’s one of the best cars in the world today. And that’s according to the Stig. Guests include Eric Bana, Michael Sheen and the revelation that is Seasick Steve.